Vetenskapen bakom
Hur lär sig barn läsa?
Att kunna läsa är en förmåga som består av olika delar. Man brukar säga att de är avkodning (kunna koppla ihop bokstav med språkljud och få det till ord), läsförståelse (kunna förstå och dra slutsatser utifrån innehållet i en text) och motivation (att ha en positiv attityd till läsning). Var och en av delarna behövs för att kunna utvecklas till en fullfjädrad läsare och var och en av dem går att påverka och stärka.
Avkodning
Kunskap om sambandet mellan bokstavens utseende och bokstavens ljud krävs för att man ska kunna knäcka läskoden och läsa orden i en text. Att förstå och bli medveten om att ord består av enskilda ljud som representeras av bokstäver innebär en helt ny insikt som gör att man plötsligt kan avkoda de ord man stöter på. Även sådana ord man aldrig tidigare sett. Flera forskningsstudier visar att det råder ett påtagligt samband mellan just medvetenheten om kopplingen mellan bokstav och språkljud och framgång i den tidiga läsutvecklingen (Gillon, 2005; Høien & Lundberg, 1999; Puolakanaho 2007).
Läsförståelse
Motivation
Varför är läsning viktigt?
01
02
03
04
Så stor skillnad kan alltså läsningen göra!
Läs mer om läs-, språk-, och skrivutveckling genom länkarna nedan!
- Ljudande läsning är grunden till en god läsförmåga
- Ljudning är A och O för att knäcka läskoden (forskning.se)
- Tidig läsinlärning – evidens och samverkan (sprakforskning.se)
- Artikel från The Conversation: ”Explainer: what is phonics and why is it important?”
- Artikel på DN.se: ”En läsande hjärna formas i tidig ålder”